Mottagning

Clinical Research Centre (CRC)

Jan Waldenströms gata 35, i källarplan (klicka för karta)

OBS! iPhone Kartor kan sätta kartnålen på fel plats.

Måndag & tisdag
Fredrik Sandh

Tisdag, onsdag, torsdag
Marie Tånnander

Tisdag, onsdag, fredag
Lisa Lancing

Onsdag, torsdag, fredag
Sara Johansson

Måndag & torsdag
Dipl. tuinamassör och akupunktör Wendy Chen

Av Branschrådet Svensk Massage Certifierad Massör logotype

Certifierade massörer

Branschrådet Medicinsk Massageterapi logotype

Medlemmar i Branschorganisationen Medicinsk Massageterapi

Kroppsterapeuternas Yrkesförbund logotype

respektive Kroppsterapeuternas Yrkesförbund

samt innehar patientförsäkring

Stretcha i vardagen

I denna film ger vi tips på hur du kan integrera muskelstretch i vardagen, då vi har sett att det är då den har som bäst effekt; när den utförs regelbundet.

Vi vill också avdramatisera den bild som många kan ha om stretching – att man måste vara ordentligt uppvärmd, att man kanske måste ha träningskläder på sig eller ägna en längre stund åt stretchövningarna. Tvärtom, stretch kan utföras i princip när som helst under dagen; i hemmet, på jobbet, på väg till jobbet, när du väntar på bussen, i kön, i trappan, på trottoaren, när du går från ett rum till ett annat eller inne på toan.

Lär dig de enkla stretchövningarna

I filmen ovan visar Ingrid och Fredrik hur man enkelt stretchar bröstmusklerna, sätesmusklerna, axlar och nacke, baksida ben och rygg-nacke, vaderna, höftböjarna och ansiktsmusklerna. Tydligare instruktioner till hur du stretchar bröstmusklerna, säte, baksida ben och rygg-nacke samt axlar-nacke finner du här:

Stretcha bröstmusklerna

Stretcha sätesmuskeln och hela baksidan

Stretcha axlar-nacke (trapeziusmuskeln)

Varför du ska stretcha regelbundet i vardagen

Säkert har du hört detta innan, att stretch är bra och ger störst effekt när den utförs ofta, men varför är det så svårt att sedan göra övningarna?

Ja, några anledningar kan vara:

• att man är osäker på om man gör rätt,

• att man tycker det känns tråkigt och meningslöst, då man inte alltid får någon större effekt direkt (vi människor har ju en tendens att söka "quick-fixes", och när vi inte ser resultat direkt händer det lättare att vi ger upp),

• att man inte vill göra övningarna bland andra människor, för man kanske känner sig dum, för att det ser konstigt ut. Men, kan vi berätta, de flesta människor omkring oss har ont någonstans, dagligen, och skulle kunna bli hjälpta med daglig stretch. Det behöver inte ta lång tid, och man behöver inte känna sig dum.

Se det istället som att du visar för omvärlden att du lyssnar på din kropp och gör vad du kan för att hjälpa den att bättre orka igenom dagen, för att minska spänningar.

Kanske kan ditt initiativ inspirera någon annan att också stretcha t.ex. på jobbet? När nacken, axlarna, benen eller ländryggen skriker efter flera timmars sittande, då kan lite ”pausgympa” och några stretchövningar bryta cirkeln av spänning som bildats under dagen.

Några saker om stretch att lägga på minnet

• Stretch får lov att kännas USCH men aldrig AJ (att hasta igenom stretchen eller pressa för hårt kan göra att du får mer ont eller i värsta fall kan det skada dig).

• Det gäller att hitta "sitt eget läge och variant" av stretchen, då alla kroppar är olika utformade. Det finns alltid ett individuellt läge i varje stretch hos varje människa, som gör nytta och som dessutom kan upplevas som skönt.

• När du stretchar och hittar ditt första "stopp", stanna där en stund, och andas djupa, långsamma andetag, kanske 10-20 sekunder, avsluta eller gå något djupare, men kom ihåg "usch" men inte "aj".

• Lägg tävlingsmänniskan inom dig åt sidan, och kika inte på hur djupt din granne kommer i stretchen. Fokusera på vad som känns bäst för dig!

• Vet du med dig att du är överrörlig i vissa leder, stretcha inte dessa leder.

Och viktigast av allt; testa dig fram i vilka vardagssituationer som du faktiskt skulle kunna klämma in några sekunders stretch. Med tiden kommer det av sig självt.

Lycka till!

Tidbokning

Clinical Research Centre (CRC)

Här bokar du massagetid hos oss på CRC, mån-fre:

Boka tid

Vill du ha en massagetid i Malmö annan tid så kontakta Sara eller Fredrik.

Helahuma massage logotype